«Περί σοφίας ο λόγος»: Το 6ο αφιέρωμα της Βιβλιοθήκης στη φιλοσοφία Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019, στις 19.00

Μάρτιος, 26 2019
logo3

Με τo έκτο αφιέρωμα στη φιλοσοφίασυνεχίζεται η σειρά των εκδηλώσεων «Περί σοφίας ο λόγος», τις οποίες φιλοξενεί η Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης στο Αμφιθέατρό της, την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019σε νέα ώρα, στις 7 μ.μ. Συνδιοργανωτής στην εκδήλωση αυτή ο Ιατρικός Σύλλογος Κοζάνης.
Η κ. Γερούση Ελένη, εκπαιδευτικός και διδάκτορας φιλοσοφίας του ΑΠΘ, που επιμελείται τα αφιερώματα στη φιλοσοφία, μας συστήνει την κ. Ελένη Καλοκαιρινού, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φιλοσοφίας του ΑΠΘ, η οποία θα παρουσιάσει το θέμα:
«Ιατρικές τεχνολογίες υπό το πρίσμα των βιοηθικών και
των ανθρωπιστικών επιστημών»
Ποια είναι τα όρια της ανθρώπινης παρέμβασης στο DNA; Έχουμε το δικαίωμα να δημιουργούμε στο εργαστήριο διάφορες μορφές ζωής; Είναι η ευθανασία μια ηθική πράξη; Είναι ηθικά αποδεκτή η χρήση πειραματόζωων; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που προκύπτουν από την πρόοδο των βιοϊατρικών επιστημών και τεχνολογιών και αποτελούν αντικείμενο της Βιοηθικής, κλάδου της εφαρμοσμένης Ηθικής Φιλοσοφίας.
Μολονότι οι ιατρικές εξελίξεις και τεχνολογίες είχαν ανέκαθεν ως στόχο τη θεραπεία της ασθένειας και την αποκατάσταση της υγείας, και όπου αυτό δεν ήταν δυνατόν, την ανακούφιση από τον πόνο, παρά ταύτα συχνά (θεωρήθηκαν ότι) απείλησαν βασικές προσωπικές, ηθικές, κοινωνικές και πολιτικές αξίες, όπως είναι η αυτονομία, η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη, η δικαιοσύνη, η ίση μεταχείριση και η αλληλεγγύη. Η Βιο-ηθική δεν έχει ως στόχο να ελέγξει, να περιορίσει ή να σταματήσει την ιατρική έρευνα. Αντίθετα, ο βιο-ηθικός στοχασμός είναι η επιστήμη της ελεύθερης επιλογής και της πράξης, μιας ελευθερίας όμως η οποία, ενώ δεν απαγορεύει τίποτε, τελεί υπό όρους ηθικότητας και μόνο, όπως αυτή υπαγορεύεται από τον καθολικό πρακτικό
λόγο (Καντ). Θεωρούμενες με τον τρόπο αυτό υπό το πρίσμα του καθολικού λόγου, οι ιατρικές πράξεις και τεχνολογίες δεν διακινδυνεύουν πλέον να δουν τον άνθρωπο ως ένα αποκλειστικά βιολογικό ον, ως μια απλή ζωή.
Υπό το φως του καθολικού λόγου, η «ζωή» καθίσταται «βίος», μια «βιωμένη ζωή», μια «βιογραφία», κι έτσι αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία για τον κάθε άνθρωπο. Αυτήν ακριβώς την σημασία θα πρέπει να αναγνωρίσουν και να σεβαστούν οι ιατρικές επιστήμες και τεχνολογίες, ενώ συγχρόνως θα προσπαθούν να θεραπεύσουν και να αποκαταστήσουν την υγεία του φορέα της.
Λίγα λόγια για την κ. Ελένη Καλοκαιρινού
Η Ελένη Καλοκαιρινού σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έλαβε Διδακτορικό Δίπλωμα στην Ηθική Φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ. Είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ενώ δίδαξε στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών και Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κύπρου (1995-2011). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Ηθική Φιλοσοφία, στην Εφαρμοσμένη Ηθική, με έμφαση στην Ιατρική Ηθική και τη Βιοηθική, και στην Πολιτική Φιλοσοφία (κοινοτισμός-φιλελευθερισμός).
Διετέλεσε μέλος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής Κύπρου. Σήμερα είναι μέλος της Παγκόσμιας Εταιρείας Βιοηθικής, της Εταιρείας Εφαρμοσμένης Ηθικής του HνωμένουBασιλείου και της Ευρωπαϊκής Εταιρείας για τη Φιλοσοφία της Ιατρικής και της Φροντίδας της Υγείας της Ολλανδίας.
Μεταξύ των δημοσιεύσεών της περιλαμβάνονται: Δημητρίου Κυδώνη, Θωμά ΑκυινάτηΣούμμα Θεολογική, τόμος 18: Περί δικαιοσύνης και αδικίας, ′Εκδοσις Ιδρύματος Ερεύνης Εκδόσεων Νεοελληνικής Φιλοσοφίας, Αθήνα 2002 (κριτική έκδοση), R. F. Atkinson, Εισαγωγή στην Ηθική Φιλοσοφία, Σύγχρονη Παιδεία, Θεσσαλονίκη 2012 (μετάφραση), το βιβλίο FromMeta-EthicstoEthics: AnOverviewof R. M. Hare’sMoralPhilosophy,PeterLang, FrankfurtamMain 2011, επιμέλειες συλλογικών τόμων και αριθμός άρθρων.